103  

Сон Скрябин.

Спорынья в квашню, а тесто в шляпу.

С бабами водиться — в крапиву садиться.

С радости кудри вьются, с печали секутся.

Сыт стал и стыд узнал.

Терпи, голова, в кости скована!

Толкуй больной с подлекарем!

Тому не надобно ложиться, кто хочет от болезни свободиться.

Тяжело поднимешь, живот надсадишь.

Удалому все трынь-трава.

У кого во рту желчь, тому все горько.

У нашей Федосьи из глаз растут волосьи.

Хворого пост, а пьяного молитва до бога не доходят.

Хилое дитя середь лета зябет.

Хлеб сердце человеку укрепит, а вино возвеселит.

Холостой, что бешеной.

Цельба пьянице на столе в стклянице.

Цельба пьяному спать довольно.

Цельба голодному хлеба с водою.

Цельбоносное зелие дарование велие.

Чирей вырезал, да болячку вставил.

Чистота здоровье сохраняет, а воздержность разум укрепляет.

Чем ушибся, тем и лечись!

Щеня злое от злыя суки.

Ешь, не доедай; пей, не допивай; говори, не договаривай.

Язва от стрел глубока, а от меча широка.

В страдное время и дельник лежником, а в жи́ру и лежник дородный дельник.

Горяч на молоду родился.

Кто не упивается вином, тот бывает крепок умом.

Лучше страдать брюхом, нежели духом.

Боль и поросенка не щадит.

В старину бывало, собака с волком живала.

Изнимет брюхо голодуша, придет боль и ворогуша.

Пылинка не видна, да выедает глаза́.

IV. Лаврентиевская летопись 1846

I. Древний текст летописи Нестора.

Лавр<ентьевская>. Ипат<ьевская>. Хлебн<иковская>, Радз<ивиловская>. Троицк<ая>

I. Иде (Андрей) в варяги и приде в Рим, исповеда, елико научи и елико виде, и рече им: «дивно видех Словеньскую землю, идучи ми семо видех бани древены, и пережьгут е́ рамяно, совлокуться и будут нази, и облеются квасом уснияным, и возмуть на ся прутье младое, бьються сами и того ся добьють, егда влезуть ли живи, и облеются водою студеною, тако оживуть; и то творять по вся дни не мучимы никим же, но сами ся мучать, и то творять не мовенье собе, а мученье». (Стр. 4)

…яко при сем цари приходиша Русь на Царьгород, якоже пишется в летописаньи гречьстем… 852 год. (Стран. 7)

Олег и кудесник… Се же дивно есть, яко от волхвования сбывается чародейством. (Ст. 16)

…и подъяста и́ два варяга мечьми под пазусе… (Стр. 33)

Взяша главу его и во лбе его съделаша чашю, оковавше лоб его, и пьяху по нем. Стр. 31.

Каким инструментом?… суть бо греци лстиви и до сего дни. Стр. 29.

Устрои же и се (Владимир), рек: «яко немощнии и болнии не могут долезти двора моего». Повеле пристроити кола; въскладше хлебы, мяса, рыбы, овощь разноличный, мед в бчелках, а в другых квас, возити по городу, въпрошающим: «кде болнии и нищ, не могы ходити?» тем раздаваху на потребу. Стр. 54.

Уведевше же се оканьный Святополк, яко еще (Борис) дышеть, посла два варяга прикончат его; онема же пришедшема и видившима, яко и еще жив есть, един ею́ извлек мечь, проньзе и́ к сердцю. Стр. 58

…нача укаряти Болеслава, глаголя: «да то ти прободем трескою черево твое толъстое». Бе бо Болеслав велик и тяжек… 62.

В лето 6550. Иде Володимер, сын Ярославль, на Ямь, и победи я́; и помроша кони у вой Володимерь, яко и еще дышющим конем, съдираху хъзы с них, толик бо бе мор в коних. Стр. 66.

Есть же могыла его (Святополка) в пустыни и до сего дне, исходить же от нея смрад зол. Стр. 63.

В лето 6552. Выгребоша 2 князя Ярополка и Ольга, сына Святославля, и крестиша кости ею, и положиша я́ в церкви святыя Богородица. В се же лето умре Брячислав, сын Изяславль, внук Володимерь, отець Всеславль, и Всеслав, сын его, седе на столе его; его же роди мати от вълхвованья, матери бо родивши его, бысть ему язвено на главе его, рекоша бо волсви матери его: «се язвено, навяжи на нь, да носить е до живота своего», еже носить Всеслав и до сего дне на собе, сего ради не милостив есть на кровь-пролитье. Стр. 67.

В лето 6573. Ростиславу сущю Тмуторокани, и емлющу дань у касог и в инех странах, сего же убоявшеся грьци, послаша с лестью Котопана; оному же пришедщю к Ростиславу и вверившюся ему, чтяшеть и́ Ростислав. Единою же пьющю Ростиславу с дружиною своею, рече Котопан: «Княже! хочю на тя пити»; оному же рекшю: «пий». Он же испив половину, а половину дасть князю пити; дотиснувъся палцем в чашю, бе бо имея под ногтем растворенье смертное, и вдасть князю, урек смерть до дне семаго (то есть седьмого). Оному же испившю, Котопан же пришед Корсуню поведаше, яко в сий день умреть Ростислав, якоже и бысть; сего же Котопана побиша каменьем Корсуньстии людье… Стр. 72.

  103  
×
×